Minusurile copilăriei de ieri sunt amintirile de azi!

Adultul de azi este copilul de ieri, un copil care nu se mai arată printre atâtea responsabilități și prin rutina cotidiană. M-aș minți dacă aș crede că perioada copilăriei s-a terminat odată cu vârsta, total eronat. Mereu există acele momente când ador să le fac o farsă apropiațiilor, să aduc zâmbetul pe chipul apropiaților, să fac o plimbare cu rolele, să mă pitesc prin casă de copii și tot așa. Fiecare adult are undeva uitat copilul care așteaptă să fie chemat la joacă, chiar dacă acum avem jocurile de societate, ele tot jocuri se numesc. Privesc mereu cu drag anii ce au trecut, momentele care au animat copilăria și i-au dat sens.

Minusurile copilăriei de ieri sunt amintirile de azi!

1. Lipsa băncilor și a locurilor amenajate lipseau cu desăvârșire, iar acolo unde erau, vecinii mai vârstnici nu prea agreau gălăgia ceea ce presupunea ca noi să ne găsim un alt loc de joacă.
2. Lipsa locurilor de joacă sau a terenurilor de baschet.
3. O listă restrânsă de dulciuri.
4. Fără mâncături de tip fast-food.
5. Aveam oră strictă de intrare în casă
6. Nu aveam jocuri diversificate, ci jocuri bazate pe interacțiune, comunicare, ce se puteau juca în fața blocului, pe scări de bloc.
7. Obișnuiam să colecționăm diverse abțibilduri în cataloagele pe care le procuram din anumite magazine.

Activitățile copilăriei

1. În urmă cu aproximativ 18 ani, societatea urmărea un anumit tipar, străzile nu erau animate, băncile la fiecare scară de bloc nu erau un must have! Copiii care aveau amplasată o bancă în apropierea scării erau fericiți, iar acolo unde existau de obicei, ele erau ocupate de persoanele mai în vârstă. Și cum noi eram educați sau îndoctrinați în sensul oferirii locului vârstnicilor. De cele mai multe ori ne orientam spre grădinile din fața blocului pe care le amenajam cu diverse crengi și carton atât pe sol, cât și ca bază pentru acoperișul nostru. După ce terminam de construit casa bio, toți copiii se piteau la umbră și serveam un bine meritat suc rece. Cu toții adoram să ne petrecem toată ziua afară, în aer liber, mai ales că traficul în zona periferică a orașului nu era atât de aglomerată ca în momentul de față.
2. Monopoly era jocul nostru de actualitate, din lipsa spațiilor obișnuiam să intrăm într-o scară de bloc, mai exact în blocul M10 unde ne asezam pe treptele scărilor care conduceau la apartamentele locatarilor. Vara era prea cald pentru a sta afară, iar toamna-iarna era mult prea frig. 2 copii se așezau pe treptele superioare, iar ceilalți 2 pe treptele de la baza scării, atunci când jocul era în toi, eram dați la o parte de vecinii care voiau să urce sau după caz, să coboare. Nu prea înțelegeam mare lucru din jocul nostru, dar chiar și așa ne bucuram zilnic că ne puteam revedea cu toții a doua zi. În zona noastră, băncile și parcurile erau lipsite cu desăvârșire, dar ne adptam situației.
3. În perioada respectivă părinții lui A, M., G., V., nu își permiteau să ne cumpere un telefon și cu atât mai puțin unul SMART, dar noi întotdeauna am fost creativi și ne-am confecționat telefoanele mult visate. Telefoanele erau confecționate din cutii găurite la mijloc și legate de o ață. Este adevărat, copiii de astăzi ar considera o invenție ceva mai primitivă, dar noi ne auzeam foarte bine prin acest mecanism. A doua variantă a telefonului fără fir, era construirea cu ajutorul a două pahare și a unei corzi sau ață care avea rolul de amplifica și direcționa sunetul către interlocutorul de la celălalt capăt al firului.
4. Mi-am amintit de un moment destul de amuzat acum, ce s-a petrecut perioada sărbătorilor de Crăciun când ne duceam la colindat. Ne plăcea să străbatem până târziu strada neiluminată pentru  a-i colinda pe vecini. Și pentru că intram în spiritul sărbătorilor, iar oamenii de bună credință ne ofereau covrigi, mere, nuci și în unele cazuri bani, noi am decis că ar fi amuzant să ne schimbăm hainele între noi și să continuăm colindul. Am colindat aceleași scări, unii nu ne-au mai deschis, iar alții da. Îmi amintesc de o doamnă care ne-a întrebat dacă nu cumva am mai fost, dar noi, bineînțeles că am negat spunând că au fost alții colindători cu care ne-am intersectat la intrarea în scară. Cert este că ne-a mai oferit 10.000 de lei, la vremea aceea.

Greșelile de astăzi!

A arăta cu degetul spre copiii care în momentul de față nu au experimentat nici pe jumătate dintre jocurile copilăriei pe care noi, adulții de astăzi le-am trăit este în mod clar o eroare. Poate că și noi avem o vină, din lipsa de timp pe care uneori nu le-o alocăm copiilor sau din tendința de a compensa lipsa noastră, le satisfacem și cele mai înalte dorințe. Gadgeturile nu au cum să intre în posesia copiilor atât timp, cât ele nu sunt achiziționate de părinți. Dar împreună le putem arăta frumusețile acelor anii ai copilăriei! 

Un proiect drag, Asociația De-a Arhitectura!

Și pentru că vreau să aduc un aport în acest sens, vreau să vă prezint Asociația De-a Arhitectura care a lansat anul trecut proiectul Urban Up!, desfășurat în perioada aprilie – decembrie 2017. Cu acest articol am acceptat provocarea de a susține Urban Up!, un proiect inițiat de Asociația De-a Arhitectura, care le oferă elevilor de liceu o bună oportunitate de a-și cunoaște orașul. Proiectul a fost derulat în anul 2017 în cadrul programului „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Totodată, pot fi organizate ateliere și în 2018, fie în licee, în săptămâna Școala Altfel, fie ca activități ale Clubului De-A Arhitectura.
În cadrul acestui proiect au avut loc 54 de ateliere gratuite pentru liceeni, în 7 orașe din țară (București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Sibiu, Timișoara), bazate pe discuții ghidate, discuții pe imagini, activități hands-on, jocuri de rol, explorări și analize urbane. Toate acestea au fost dedicate grupei de vârstă 15-18 ani și au fost implementate de 26 de facilitatori (arhitecţi, urbanişti, antropologi şi ingineri), beneficiind de participarea a 1025 liceeni.

 Scopul proiectului

Proiectul a vizat creșterea gradului de conștientizare în rândul liceenilor cu privire la legăturile care există între spațiile pe care le folosim zi de zi și procesele prin care ele se transformă. Scopul a fost ca aceștia să înțeleagă impactul spațiilor asupra calității vieții și să capete deschidere către o dezvoltare urbană „isteață” printr-o experiență educațională atractivă legată de aspecte ce trebuie cunoscute de orice cetățean: ce înseamnă a construi și a contribui la schimbarea mediului construit, ce servicii publice sunt necesare într-o localitate, rolul instituțiilor, condițiile de folosire în siguranță a spațiilor etc., ca sursă de dezvoltare personală, profesională și de civism.Participanții au apreciat faptul că li s-au propus provocări care pleacă de la experiența lor de locuitori ai orașului, dar și că au întâlnit arhitecți și urbaniști care să îi inspire în parcursul lor de formare.

Obiectivele pe termen lung

1. Introducerea în curricula şcolară a educaţiei de arhitectură şi mediu construit pentru copii, precum şi încurajarea şi îndrumarea cadrelor didactice în a utiliza mediul construit şi arhitectura ca resurse de învăţare pentru alte materii.
2. Promovarea educaţiei de arhitectură şi mediu construit pentru copii în cadrul şcolilor, a cadrelor didactice şi în rândul breslei arhitecţilor.
3. Promovarea în mediul şcolar a ideii de mediu construit de calitate ca responsabilitate civică, pentru creşterea gradului de implicare a viitorilor cetăţeni în procesele de planificare şi proiectare care le vor afecta mediul de viaţă.
4. Deprinderea copiilor implicaţi în program cu noţiuni elementare de arhitectură şi urbanism prin observarea şi analiza directă a mediului construit în care trăiesc, aplicarea acestor noţiuni într-un proces creativ comun, precum şi comunicarea şi asumarea rezultatelor muncii lor.
5. Testarea metodelor de învăţare experienţială care folosesc creativitatea, curiozitatea, abilităţile de comunicare şi spiritul de echipă al copiilor.
6. Creşterea vizibilităţii breslei arhitecţilor în societate, începând cu mediul şcolar şi cu familiile copiilor.
7. Pregătirea continuă a profesioniştilor în arhitectură şi urbanism în vederea unei mai mari disponibilităţi de comunicare cu publicul larg.

 COPIII

Asociația De-a Arhitectura își propune o îmbogăţire a culturii arhitecturale şi urbane a societăţii româneşti actuale prin educaţia copiilor care sunt şi „formatori de opinie” ai părinţilor lor. Scopul nostru este de a-i ajuta pe copii să înţelegă arhitectura şi mediul construit şi să facă legături între ceea ce află la şcoală şi procesele complexe care transformă locurile în care trăiesc. Ca adulţi, vor fi atât utilizatori ai oraşelor, cât şi clienţi pentru arhitecţi, dar şi cetăţeni şi chiar factori de decizie care vor trebui să participe activ la modelarea locului în care vor trăi şi să creeze, utilizând atât moştenirea culturală, cât şi inovaţia, comunităţi cu o viaţă sănătoasă şi armonioasă.
Pentru copii, programele noastre sunt gândite şi construite pentru a-i ajuta să îşi dezvolte o serie de abilităţi şi aptitudini care sunt poate mai puţin utilizate în procesul de învăţământ tradiţional:
-aptitudinile de interpretare şi abstractizare, de reprezentare şi de exprimare -vizuală, simţul  spaţial;
-creativitatea;
-abilitatea de a observa, de a percepe şi de a analiza critic mediul construit, identificând valorile lui şi dezvoltându-şi simţul civic şi responsabilitatea faţă de acesta şi cel natural;
-abilităţile de colaborare, comunicare şi lucru în echipă.
De asemenea, programele sunt şi o deschidere spre un domeniu care nu apare în curricula şcolară, dar care face parte din viaţa noastră şi o influenţează. Astfel, vor cunoaşte limbajul specific arhitecturii, familiarizându-se cu reprezentările specifice acesteia şi îşi vor îmbogăţi cultura vizuală.

Urban-Up

DE CE?

  • Lipsesc cunoștințe despre felul în care se transformă mediul nostru de viață.
  • Nu sunt prea frecvente ocaziile pe care le au liceeni de a întâlni profesioniști activi și pasionați care le pot fi repere în dezvoltarea profesională și exemple de implicare în societate.

CE?

  • Cunoștințe și atitudini privind valorile mediului construit, dezvoltare durabilă și rolul lor în procesele de transformare a orașelor lor.
  • Competențe de a învăța să învețe, de a comunica și lucra în echipă devenind astfel cetățeni conștienți de mediul construit, dar și promotori ai schimbării în bine a orașelor lor.

CUM?

  • Prin ateliere interactive și materiale didactice accesibile.
  • Prin cooperarea între educația formală și cea informală: materialele de pe site vor putea inspira metode non-formale și în disciplinele școlare.
  • Prin creșterea capacității unor tineri profesioniști de a fi facilitatori ai înțelegerii mediului construit – legături mai strânse între mediul profesional al arhitecților și urbaniștilor și mediul educațional.

CUNOAȘTEȚI PROIECTUL – ATELIERE:

În zilele de sâmbătă, pentru a avea un timp dedicat lucrului împreună, Asociația De-a Arhitectura propune liceenilor întâlniri cu profesioniști din domeniul mediului construit (arhitecți, urbaniști, ingineri, antropologi).
Prin exerciții cu multă interactivitate, participanții vor înțelege mai bine cum se transformă orașele noastre, de ce să ne intereseze calitatea în construcții, de ce să ne pese de valorile de patrimoniu, care sunt locurile interesante pentru a fi alături de ceilalți locuitori care au preocupări similare, cum se pot gândi și prezenta acele locuri, cât de accesibile sunt anumite zone ale orașului etc.
Atelierele sunt tot atâtea ocazii de a discuta cu profesioniști activi și pasionați care pot fi repere pentru liceeni în orientarea lor profesională, dar și exemple de implicare în societate.
Despre proiectele în școli ale asociației, accesați aici.